"Наш малюк та його "Я". Навички самообслуговування.

27 сентября 2016 - Администратор
 
             Дошкільний вік - це значний період у житті дітей, так як від народження до школи вони проходять дуже великий шлях розвитку. Це період не тільки фізичного зростання, але й психічного, соціального. Формування дитини як особистості відбувається під впливом навколишнього його світу, і особливо значну роль у цьому відіграють дитячий садок і сім'я. Педагоги та батьки спільними зусиллями сприяють всебічному розвитку особистості дитини, в якому трудове виховання посідає досить важливе місце.
             Формування у дитини соціально-побутових навичок здійснюється за більшою мірою в рамках саме трудового виховання. Формування цих навичок сприяє процесу соціалізації дитини, тобто входженню їх у суспільство, в якому він буде досить самостійний, і тому буде відчувати себе повноцінним його членом. У праці діти опановують різноманітними навичками і вміннями, необхідними в повсякденному житті: у самообслуговуванні, в господарсько-побутової діяльності і т.д. вдосконалення умінь і навичок полягає не тільки в тому, що дитина починає обходитися без допомоги дорослого. У нього розвиваються самостійність, уміння долати труднощі, здатність до вольових зусиль.  Саме тому організація в рамках  роботи з формування соціально-побутових навичок така важлива в загальному процесі навчання і виховання дітей.
              Самообслуговування — це діяльність, спрямована на задово­лення повсякденних особистих життєвих потреб, пов'язаних з не­обхідністю догляду за тілом, одягом, взуттям тощо (умивання, за­чісування волосся, одягання, прибирання ліжка тощо). У процесі самообслуговування діти активно засвоюють необхідні навички, знання про власне тіло, предмети особистої гігієни, організацію гігієнічних процедур, набувають практичного досвіду самостійнос­ті. Щоденно виконуючи елементарні завдання із самообслуговуван­ня, дошкільники привчаються до систематичної праці й починають розуміти, що всі (дорослі і діти) мають певні обов'язки, виконання яких не слід перекладати на інших.
              Основні навички із самообслуговування, якими необхідно  опанувати дошкільнику.
  •  Навички з догляду за собою: уміння надіти сорочку, штанці, застібати гудзики, кнопки, вішати одяг, мити обличчя, шию, вуха,  витирати ніс хусткою, чистити зуби, зачісувати волосся, користуватися туалетом.
  •  Навички, пов'язані з харчуванням: уміння прибрати зі столу, роздати їжу, їсти ложкою, пити з чашки і т.д.
  •  Елементарні рухи: уміння витерти ноги при вході, сісти на стілець, підніматися по сходах і т.д.
              Позитивна оцінка дорослого навіть невеликих успіхів дитини викликає у малюка задоволення, породжує впевненість у своїх силах. Особливо це важливо пам'ятати в спілкуванні з дітьми соромливими, боязкими.
             Навички самообслуговування у малюків формуються в іграх з ляльками, в процесі виконання різноманітних дій (роздягання, одягання, умивання та ін).
             Засвоєння навичок самообслуговування набуває найважливіше значення для дитини 3 років. У цей період вона заявляє про себе як особистість, прагне стати незалежною, усе хоче робити сама. Тільки освоївши навички самообслуговування, малюк відчуває свою самостійність.
             Дуже важливого значення набуває опанування навичок прийому їжі, уміння одягатися, «проситися на горщик» у той час, коли дитина йде до дитячого садочка. Вихователь не зможе приділяти їй стільки ж уваги, скільки мама, тому багато речей дитині доведеться робити самій. Важливо допомогти дитині засвоїти основні навички прийому їжі, гігієни тіла, туалету, одягання й роздягання
             Організовуючи працю дітей, навчаючи їх навичкам самообслуговування, важливо не придушити прагнення до самостійності, це велике «завоювання» трирічної дитини - важливий чинник у формуванні його працьовитості. Досягнення дитини в самообслуговуванні важливо підтримува­ти і схвалювати.