Консультація для батьків «Формування особистості дітей дошкільного віку»

28 апреля 2022 - Администратор

«Формування особистості дітей дошкільного віку»

 

(Консультація)

Згідно з Конституцією батьки повинні дбати про виховання дітей, формування всебічно розвиненої особи, готувати їх до суспільно корисної праці, вирощувати гідними членами суспільства.

Більшість батьків знають, як доглядати, годувати і оберігати дитину від захворювань. Вони порівняно швидко помічають відхилення від нормального фізичного стану і намагаються їх усунути. Значно рідше звертають увагу на психологічні особливості розвитку дитини, що призводить до порушення елементарних норм виховання. Досить поширена серед батьків помилкова думка, що виховання слід починати тоді коли дитина розуміє звернену до неї мову. Дехто перекладає справу виховання на дитячий садок.

Формування особи з перших місяців життя відбувається під впливом зовнішніх умов, насамперед, сім'ї, у якій виховний процес починається вже з перших місяців життя немовляти.

Батьки - перші вихователі - повинні проаналізувати свою поведінку і вчинки, пам'ятаючи, що перші звички, норми поведінки діти засвоюють саме від них.

Цікавим є той факт, що можливість стати людиною, закладена в дитині, без нормального спілкування до 3-5 років втрачається назавжди.

На формування особистості впливають також її соціальне положення і характер суспільства, в якому вона живе.

Від року до трьох - період, коли дитина починає ходити й говорити. Швидкими темпами, у прямому зв'язку з віковим дозріванням нервової системи здійснюється психічний розвиток.

Особливостями психіки в цей час є слабке гальмування, підвищена емоційна збудливість, бурхливі реакції, нестійкі емоції і увага.

Прагнення до активної діяльності стає в дитини ненаситним. Досягнення певного результату приносить їй величезну радість. Саме в таких діях удосконалюється весь чуттєво-руховий апарат, формуються задатки рис характеру.

Активність дитини спершу безсистемна, нетерплячі батьки намагаються обмежити її, тим самим виховуючи безініціативність.

Сприяння і в цьому віці залишається основним психічним процесом. Дитина вбирає в себе все, як губка воду. Батьки стають для неї зразком, об'єктом мимовільного наслідування, на основі чого засвоюються норми поведінки, елементи ігрової та трудової діяльності: дитина замітає підлогу, витирає пил, виконує ряд словесних доручень.

Батьки повинні рахуватися з дитячою спостережливістю, здатністю до наслідування. Для правильного формування особистості крім догляд, ласки та повчання необхідна зразкова поведінка дорослого.

Дошкільний період розвитку - час після трьох років до початку навчання в школі. Особистість формується особливо інтенсивно: змінюється спосіб життя, зростають можливості й потреби, посилюється потреба у спілкуванні з ровесниками. Основними мотивами розвитку є внутрішня активність, інтерес до всього нового, похвала і заохочення батьків.

Батькам слід поступово привчати дитину стримувати свої бажання й емоції, контролювати дії. Діти важко переносять тривале гальмування, їм необхідна зміна діяльності.

Гра залишається найважливішою формою психічної діяльності і в дошкільному віці.

У дошкільному віці треба розвивати самостійність. Ми заохочуємо дітей до діяльності, але ми самі її постійно обмежуємо.

У цьому віці виникає немало труднощів у вихованні дітей: прояви впертості, дошкульні пустощі, знецінення дорослих в очах дітей тощо. Причиною цього є насамперед обмеження самостійності дитини, її ініціативності, свободи . В основі вчинків та провин малих дітей лежать імпульсивні дії, невміння вийти з несподіваної ситуації, бажання діяти, наслідувати поганий приклад. Батьки повинні з'ясувати мотив і причину вчинку дитини, а не відразу карати її. Діти дошкільного віку мають усвідомлювати, що погано, а що добре, навчитися розуміти, коли батьки задоволені ними, а коли ні.

Низка негативних чинників, що може виникнути у цей час, призводить до порушень формування особистості. Це насамперед педагогічна запущеність, нервова обстановка в сім'ї, деспотичне ставлення батьків до дитини, фізичні покарання. Так само шкідливі надмірна опіка, захоплення, постійне вихваляння.

Мета виховання у дошкільному періоді - підготувати дитину до навчання в школі, дати їй певні відомості про життя і суспільні явища, оволодіти системою різних необхідних дій, виробити бажання пізнавати нове.