Формування основ здоров’язбережувальної компетентності у дітей дошкільного віку

2 февраля 2016 - Администратор
Формування основ здоров’язбережувальної компетентності у дітей дошкільного віку
 
Здоров'я – найважливіша цінність не лише окремо взятої людини, але й загалом усього суспільства. Щоб людина мала змогу піклуватися про своє здоров'я, про розвиток, вона повинна свідомо ставитися до життя, як до найважливішого дарунку природи. Тому формувати культуру здоров'я особистості, прищеплювати розуміння пріоритету здорового способу життя, надавати ґрунтовні знання про основи здоров'я потрібно дітям з раннього віку, щоб знання, вміння, та навички перейшли у звичні необхідні потреби.
Батьки завжди прагнуть бачити своїх малят здоровими, та щасливими, фізично розвиненими, загартованими, захищеними від усіляких негараздів, тому турбота про здоров'я дітей – найважливіша праця педагогів у дошкільних закладах.
Щоб дитина знала що таке здоров'я, що впливає на нього, що для нього корисне, а що - шкідливе, як зберегти і зміцнити своє здоров'я – про це мають подбати педагоги та батьки.
Важливим аспектом діяльності педагогів ДНЗ є різнобічний і гармонійний розвиток дітей, створення умов для збереження, зміцнення і відновлення їхнього здоров’я, розвиток рухових та фізичних якостей, формування у дошкільників здоров’язбережувальної компетентності, основою якої є життєві навички, що сприяють фізичному, психічному, соціальному та духовному здоров’ю. Всі види діяльності дітей у ДНЗ мають бути «валеологічно обґрунтованими, тобто побудованими з урахуванням базових потреб дошкільників: потреби у саморозвитку, грі, наслідуванні, набутті досвіду». Одним із засобів вирішення даної проблеми - є використання здоров’язбережувальних технологій
На сьогоднішній день провідними психологами, педагогами, медиками створено багато різних здоров’язбережувальних методик, які можна класифікувати за деякими групами:
  •  медико-профілактичні;
  • фізкультурно-оздоровчі;  
  • технології здоров’язбереження педагогів ДНЗ;
  • технології, спрямовані на забезпечення соціально-психологічного благополуччя дошкільників, валеологічної просвіти дітей і батьків.
Аналіз класифікацій існуючих здоров’язбережувальних технологій дає можливість виокремити такі типи:
  • здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування дитини в ДНЗ, ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (врахування вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідності розумового та фізичного навантаження можливостям дитини;​
  • оздоровчі  технології - спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я дітей (фізична підготовка, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, аромотерапія, музична терапія…
  • технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок, статеве виховання, профілактика травматизму;
  •  виховання культури здоров’я – виховання особистісних якостей, які сприяють збереженню і зміцненню здоров’я, формуванню уявлень  про   здоров’я,  як цінність, посиленню мотивації на ведення  здорового  способу життя.
Реалізація здоров’збережувальних технологій передбачає:
  •  Організацію освітнього середовища в ДНЗ за вимогами​  особистісно-орієнтованого підходу;
  • Моніторинг рівня здоров’я дітей;
  • Реалізацію діагностичних, корекційних і реабілітаційних заходів з дітьми залежно від групи здоров’я;
  • Створення комфортних умов перебування в ДНЗ для всіх дітей, в тому числі і з особливими потребами;
  • Вибір оптимальних технологій виховання і навчання з урахуванням віку, статі, індивідуальних особливостей розвитку дитини;
  • Оптимізацію соціально-гігієнічних умов життєдіяльності дітей і педагогів.
Вибір здоров’язбережувальних педагогічних технологій залежить від програми, за якою працюють педагоги, конкретних умов ДНЗ, професійної компетентності педагогів, а також показників захворюваності дітей.
        Таким чином, дуже важливо, щоб кожна з технологій мала оздоровчу спрямованість, а використана в комплексі здоров’язбережувальна діяльність,  формувала б у дитини стійку мотивацію на здоровий спосіб життя, повноцінний різнобічний розвиток.
В нашому ДНЗ здійснюється повний комплекс оздоровчо - загартовуючих заходів. 
Ми зупинимось лише на найбільш адаптованих здоров’яз-бережувальних технологіях  раннього віку, які  використовуємо  в межах нашого закладу:
  •                 горизонтально-пластичний балет за М. Єфіменко;
                                 лікувально-профілактичні масажі:
  • крапковий, пляшковий, щітковий, горіховий, за допомогою махрової рукавички;  масаж рефлекторних зон стопи, використовуючи "доріжки здоров'я", масаж за Уманською, проведення массажу за методикою Су-Джок;
  •  гімнастика для очей;
  •  гімнастика Мудри;
  • пальчикова гімнастика;
  • дихальна гімнастика (Л.Стрельниковою)
  •  шоу гун-терапію;
  • фітотерапія (чаї, коктейлі, фітомішечк
  • аромотерапія (ароматизація приміщення);
  • вітаміно-терапія (вітамінізація страв);
  •  хромотерапія - наука, що вивчає властивості кольору
  •  сезонні оздоровчі забавлянки;
  • релаксаці
  • ЛФК.
Модернізація фізкультурно – оздоровчого середовища а саме: фізіотерапевтичний та водолікувальний комплекс, в якому  побудована  соляна кімната, надала можливість розширити спектр надання унікальних процедур,  з застосуванням новітніх здоров’язберігаючих технологій:
  •  Киснева терапія (киснева пінка);
  •  Бальнеотерапія  ( душі, обливання ніг);
  • Ландшафтна терапія («Стежка здоров'я» );
  • Аромотерапія ;
  • Фізіотерапія (вітамінні, грудні, заспокійливі чаї);
  • Соляна кімната.
Всі ці технології спрямовані, в першу чергу, на виховання фізично і психічно здорових дітей,  дають вихованцям велике задоволення, а головне – мають ефективний комплексний вплив на формування їхнього здоров’я. 
Здоров’ятворчі  та здоров’язбережувальні  технології можна використовувати у різних організаційних видах роботи, протягом дня, інтегруючи їх у різні види діяльності дітей.
 
З досвіду роботи, хочу зазначити, що найбільш дієвих результатів у зміцненні здоров'я дітей, досягається в процесі комплексного підходу до зміцнення фізичного, психічного, соціально-духовного здоров'я, шляхом поєднання ефективних педагогічних впливів, медичних засобів, психологічно корекційно-розвивальної роботи з дітьми та співпраці з сім'єю .