Консультація для вихователів БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДИТИНИ: ЗАВДАННЯ БАЗОВОГО КОМПОНЕНТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

10 апреля 2019 - Администратор

Консультація для вихователів

БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДИТИНИ: ЗАВДАННЯ БАЗОВОГО КОМПОНЕНТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Довкілля має бути сприятливим, комфортним, розвивальним для дитини, створювати потенційні можливості для позитивного впливу різноманітних чинників у їхній взаємодії на фізичний, психічний, інтелектуальний розвиток малюка.

Але, як це не прикро, довкілля може подекуди й негативно позначатися на здоров'ї дитини і на роз­витку її особистості.

Довкілля для дитини — це світ, що оточує її з перших днів життя, який вона пізнає і який дає їй можливість формувати образ свого "Я", себе як Завдання дорослих (батьків, вихователів, учи­телів) — не тільки захистити малюка від негараздів у довкіллі, а й навчити його безпечно поводитися самостійно в будь-якому довкіллі (предметному, природному, соціальному).

Саме тому в освітніх лініях Базового компо­нента дошкільної освіти передбачено дати ди­тині відповідні знання, прищепити вміння й на­вички безпечної поведінки.

Так, в освітній лінії "Особистість дитини" зазначено, що дошкільник володіє елементарними знаннями про основні чин­ники збереження безпеки; дотримується правил здоров'язбережувальної поведінки; розуміє, що — шкідливо, а що — корисно для організму.

У розділі "Зміст освіти" означеної освітньої лінії виокремлено номінацію "Безпека життєдіяльності", в якій передбачено такі результати навчання: "Ди­ференціює поняття "безпечне" і "небезпечне ", усвідом­лює важливість безпеки життєдіяльності (власної та інших людей). Знає правила безпечного перебування вдо­ма, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, на льоду, на ігровому, спортивному майданчиках. Орієнтується у правилах поводження з незнайомими предметами та ре­човинами; пожежної та електробезпеки; користування транспортом; в основних знаках дорожнього руху тощо. Знає та може скористатися номерами телефонів основ­них служб допомоги (пожежної, медичної, міліції); знає, до кого можна звернутись у критичній ситуації. Володіє навичками безпечної поведінки в разі проявів агресивнос­ті з боку однолітків або дорослих

Державний стандарт дошкільної освіти ставить завдання навчити випускника дошкільного навчаль­ного закладу насамперед чітко диференціювати поняття: "безпека" і "небезпека", "безпечне" і "не­безпечне", які мають поповнити активний словник дитини й стати дієвими правилами поведінки. Це закарбовано в змісті здоров'язбережувальної ком­петенції дитини в одному ємкому словосполученні, а саме: "дотримання правил безпеки життєдіяль­ності".

Чинники, які найчастіше становлять небезпеку для дітей:

·         Неблагополучні сім'ї, в яких можливі такі не­гативні явища, як насильство над дітьми (фі­зичне, психічне, емоційне), бездоглядність, знущання тощо.

·         Діти вулиці, безхатьки-дошкільники за живих батьків: негативний вплив підлітків девіантної поведінки; використання дітей дошкільного віку дорослими безхатьками, залучення їх до протиправних вчинків з негативними наслід­ками.

·         Незнання дітьми правил дорожнього руху.

·         Незнання дошкільниками правил пожежної безпеки, що може призводити до каліцтва і навіть смерті.

·         Небезпеку для дошкільнят можуть становити ситуації: "сам удома", "сам на воді" (на річці, ставку, озері, морі), "сам у лісі" без догляду дорослих.

·         Небезпека подекуди чатує на дитину і в ситуа­ції "дитина — незнайомий дорослий".

Нас, дорослих — батьків, вихователів  — не може не хвилювати статистика нещасних ви­падків, яка щороку стає все тривожнішою. Екрани телевізорів, періодична преса щодня інформують про побутовий травматизм і нещасні випадки з до­шкільнятами: отруєння газом (або чадом), небез­печними речовинами, ліками; насильство в сім'ї; травматизм на дорозі; опіки від вогню, пожежі, ігор із сірниками; викрадення та торгівля дітьми тощо.

Таким чином, наші діти стають жертвами різних небезпечних явищ як предметного, так і соціаль­ного довкілля: дискримінації, жебрацтва, бездо­глядності, рабства, конфліктів різного характеру, зазіхань на права і свободу дитини та насильства в неблагополучних сім'ях.