Консультація для вихователів БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДИТИНИ: ЗАВДАННЯ БАЗОВОГО КОМПОНЕНТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Консультація для вихователів
БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДИТИНИ: ЗАВДАННЯ БАЗОВОГО КОМПОНЕНТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Довкілля має бути сприятливим, комфортним, розвивальним для дитини, створювати потенційні можливості для позитивного впливу різноманітних чинників у їхній взаємодії на фізичний, психічний, інтелектуальний розвиток малюка.
Але, як це не прикро, довкілля може подекуди й негативно позначатися на здоров'ї дитини і на розвитку її особистості.
Довкілля для дитини — це світ, що оточує її з перших днів життя, який вона пізнає і який дає їй можливість формувати образ свого "Я", себе як Завдання дорослих (батьків, вихователів, учителів) — не тільки захистити малюка від негараздів у довкіллі, а й навчити його безпечно поводитися самостійно в будь-якому довкіллі (предметному, природному, соціальному).
Саме тому в освітніх лініях Базового компонента дошкільної освіти передбачено дати дитині відповідні знання, прищепити вміння й навички безпечної поведінки.
Так, в освітній лінії "Особистість дитини" зазначено, що дошкільник володіє елементарними знаннями про основні чинники збереження безпеки; дотримується правил здоров'язбережувальної поведінки; розуміє, що — шкідливо, а що — корисно для організму.
У розділі "Зміст освіти" означеної освітньої лінії виокремлено номінацію "Безпека життєдіяльності", в якій передбачено такі результати навчання: "Диференціює поняття "безпечне" і "небезпечне ", усвідомлює важливість безпеки життєдіяльності (власної та інших людей). Знає правила безпечного перебування вдома, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, на льоду, на ігровому, спортивному майданчиках. Орієнтується у правилах поводження з незнайомими предметами та речовинами; пожежної та електробезпеки; користування транспортом; в основних знаках дорожнього руху тощо. Знає та може скористатися номерами телефонів основних служб допомоги (пожежної, медичної, міліції); знає, до кого можна звернутись у критичній ситуації. Володіє навичками безпечної поведінки в разі проявів агресивності з боку однолітків або дорослих
Державний стандарт дошкільної освіти ставить завдання навчити випускника дошкільного навчального закладу насамперед чітко диференціювати поняття: "безпека" і "небезпека", "безпечне" і "небезпечне", які мають поповнити активний словник дитини й стати дієвими правилами поведінки. Це закарбовано в змісті здоров'язбережувальної компетенції дитини в одному ємкому словосполученні, а саме: "дотримання правил безпеки життєдіяльності".
Чинники, які найчастіше становлять небезпеку для дітей:
· Неблагополучні сім'ї, в яких можливі такі негативні явища, як насильство над дітьми (фізичне, психічне, емоційне), бездоглядність, знущання тощо.
· Діти вулиці, безхатьки-дошкільники за живих батьків: негативний вплив підлітків девіантної поведінки; використання дітей дошкільного віку дорослими безхатьками, залучення їх до протиправних вчинків з негативними наслідками.
· Незнання дітьми правил дорожнього руху.
· Незнання дошкільниками правил пожежної безпеки, що може призводити до каліцтва і навіть смерті.
· Небезпеку для дошкільнят можуть становити ситуації: "сам удома", "сам на воді" (на річці, ставку, озері, морі), "сам у лісі" без догляду дорослих.
· Небезпека подекуди чатує на дитину і в ситуації "дитина — незнайомий дорослий".
Нас, дорослих — батьків, вихователів — не може не хвилювати статистика нещасних випадків, яка щороку стає все тривожнішою. Екрани телевізорів, періодична преса щодня інформують про побутовий травматизм і нещасні випадки з дошкільнятами: отруєння газом (або чадом), небезпечними речовинами, ліками; насильство в сім'ї; травматизм на дорозі; опіки від вогню, пожежі, ігор із сірниками; викрадення та торгівля дітьми тощо.
Таким чином, наші діти стають жертвами різних небезпечних явищ як предметного, так і соціального довкілля: дискримінації, жебрацтва, бездоглядності, рабства, конфліктів різного характеру, зазіхань на права і свободу дитини та насильства в неблагополучних сім'ях.