Консультація "Оздоровчий ефект ранкової гімнастики"
Одним з найважливіших фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі дня є ранкова гімнастика. Завдання ранкової гімнастики полягає в тому, щоб активізувати діяльність організму, підвищити працездатність. Щоденна ранкова гімнастика сприятливо впливає на весь організм дитини, чинить позитивний вплив на закріплення правильної постави, гарної ходи, попереджує виникнення плоскостопості.
Виконання вправ привчає дітей проявляти вольові зусилля, виробляє наполегливість, дисциплінованість. Діти набувають корисної звички щодня зранку виконувати фізичні вправи.
У дітей, які систематично займаються ранковою гімнастикою, з'являється почуття бадьорості, наступає емоційний підйом. Ранкова гімнастика сприяє організованому початку дня дітей.
Ранкову гімнастику слід проводити щодня відразу після пробудження або ж перед сніданком. Приміщення перед проведенням гімнастики слід ретельно провітрювати, бажано також підлогу протерти вологою ганчіркою. Кватирки і фрамуги можна залишати відкритими протягом усієї ранкової гімнастики.
Для проведення гімнастики підбираються вправи, котрі включають деякі основні рухи (переважно ходьба, біг, підскоки, вправи на рівновагу), рухливі ігри, загальнорозвиваючі вправи. Послідовність вправ має забезпечити поступове посилення функціональної діяльності організму і різносторонній вплив на різні м'язові групи. До кінця ранкової гімнастики потрібно передбачити деяке зниження фізіологічної активності організму. Послідовне посилення, а потім і зменшення фізичного навантаження досягається підбором вправ різного характеру та інтенсивності, з відповідним розташуванням їх у комплексі, визначеною кількістю та темпом їх виконання.
Зазвичай вправи виконуються в наступному порядку. Ранкова гімнастика починається з нетривалої ходьби і легкого бігу, після яких проводяться загальнорозвиваючі вправи. З них першими подаються вправи для рук і плечового пояса, потім вправи, спрямовані на розвиток м'язових груп тулуба і ніг (повороти, нахили, присідання, махи ногами, відведення ніг вперед, назад, в сторони, стискання і розтискання пальців ніг тощо). Загальнорозвиваючі вправи проводяться з різних вихідних положень.
Спочатку переважно проводяться вправи стоячи, після них даються вправи з інших положень: сидячи, стоячи на колінах, лежачи на спині і на животі, потім знову стоячи. Можна підбирати вправи з одного і того ж вихідного положення, які впливають на різні групи м'язів. Після загальнорозвиваючих слід провести бігові вправи, підскоки на місці або короткочасну рухливу гру. Закінчується ранкова гімнастика нетривалою ходьбою, а іноді й найпростішими дихальними вправами.
Поєднання фізичних вправ, підібраних у зазначеному порядку, становить так званий комплекс. Один і той же комплекс ранкової гімнастики слід повторювати протягом двох тижнів. Комплекси, особливо для дітей молодшого віку, варто оформити єдиним сюжетом. Дорослий повинен творчо підходити до використання сюжету: щоб він не набридав дітям, в одні й ті ж дії вводяться нові образи («Пташки», «Метелики», «Літаки» тощо).
Виконання кожного нового комплексу протікатиме зазвичай повільніше, так як діти не відразу запам'ятовують послідовність вправ. Тому деякі вправи спочатку можна проробляти в більш повільному темпі. Як тільки дитина засвоїть усі вправи комплексу, треба домагатися проведення їх в енергійному темпі.
Для ранкової гімнастики обирають зазвичай знайомі дітям вправи, або нескладні вправи, які не потребують вдумливого розучування. Цілеспрямоване навчання дітей фізичним вправ не повинно мати місця на ранковій гімнастиці. Для того, щоб вправи позитивно впливали на дітей, важливо домагатися (у відповідності з віковими особливостями дітей) чіткості і точності виконання рухів, привчати дітей виконувати вправи досить інтенсивно, повторювати їх вказану кількість разів.