Консультація для педагогів "Спостережливий вихователь: який він?"
Спостережливий педагог може доволі чітко й точно спрогнозу-вати майбутні дії вихованця, спроектувати та/або скорегувати стратегію педагогічної роботи з кожним дошкільником окремо та групою загалом. Такі вміння дають змогу вихователю повноцінно реалізовувати у своїй професійній діяльності виховну позицію розуміння, зокрема:
• проникати у внутрішній світ дитини; розкривати її риси,
звички, схильності та здібності, потреби й інтереси, почуття й переживання, що є підґрунтям для виявлення індивідуальних особливостей і загальних тенденцій становлення особистості дитини, прогнозування її подальшого розвитку;
• розуміти причини поведінки дитини; її цілі, думки, наміри в певній ситуації життєдіяльності; розкривати зв'язки між вчинками
дошкільника та їх наслідками;
• виявляти особливості розвитку як окремого вихованця, так і дитячого колективу загалом; взаємодії між дітьми, їхніх стосунків
тощо;
• визначати наявну модель сімейних стосунків у родинах вихованців, стиль сімейного виховання, прихильність та ставлення дитини до батьків; ефективність обраних методів і прийомів роботи з батьками;
• створювати підґрунтя для побудови особистісно орієнтованого та індивідуально диференційованого освітнього процесу; визначати дієвість використаних педагогічних методів і прийомів, ефективність створеного розвивального середовища;
• вносити ситуативні й стратегічні зміни у власну педагогічну діяльність для активізації внутрішніх ресурсів дитини тощо
З огляду на сутність спостережливості та її значення для оптимізації освітнього процесу виокремлюють такі її функції:
• дослідницька — збирання, аналізування, систематизація та класифікація інформації щодо індивідуально-психологічних особливостей дітей, таких як тип темпераменту, психоемоційний стан, самооцінка, особистісні якості, уподобання та інтереси тощо;
• організаторська — оптимальна організація різних видів діяльності дітей, ураховуючи індивідуальні особливості кожного дошкільника;
• стимулювальна — створення сприятливих умов для гармонійного психічного, фізичного, соціального розвитку дитини на основі отриманоїнформації про індивідуальні особливості дошкільника; реалізація цієї функції потребує від педагога постійного самовдосконалення;
• прогностична — передбачення результатів і наслідків власної професійної діяльності;
• контрольна — визначення індивідуальних особливостей розвитку дитини та відповідно аналізування організації і здійснення освітнього процесу, зокрема причин, що перешкоджають досягненню бажаного рівня розвитку рис і якостей особистості, та чинників, які цьому сприяють тощо;
З огляду на описані функції спостережливості в контексті освітнього процесу, можемо стверджувати, що спостережливий вихователь здатний до реалізації ключових принципів педагогіки розуміння, а отже — загального підвищення якості освітнього процесу в закладі дошкільної освіти.