Консультація для педагогів "Спостережливий вихователь: який він?"

12 февраля 2019 - Администратор

Спостережливий педагог може доволі чітко й точно спрогнозу-вати майбутні дії вихованця, спроектувати та/або скорегувати стра­тегію педагогічної роботи з кожним дошкільником окремо та групою загалом. Такі вміння дають змогу вихователю повноцінно реалізову­вати у своїй професійній діяльності виховну позицію розуміння, зо­крема:

•    проникати у внутрішній світ дитини; розкривати її риси,
звички, схильності та здібності, потреби й інтереси, почуття й пере­живання, що є підґрунтям для виявлення індивідуальних особливостей і загальних тенденцій становлення особистості дитини, прогнозування її подальшого розвитку;

•    розуміти причини поведінки дитини; її цілі, думки, наміри в певній ситуації життєдіяльності; розкривати зв'язки між вчинками
дошкільника та їх наслідками;

•    виявляти особливості розвитку як окремого вихованця, так і дитячого колективу загалом; взаємодії між дітьми, їхніх стосунків
тощо;

•    визначати наявну модель сімейних стосунків у родинах ви­хованців, стиль сімейного виховання, прихильність та ставлення дитини до батьків; ефективність обраних методів і прийомів роботи з батьками;

•    створювати підґрунтя для побудови особистісно орієнтова­ного та індивідуально диференційованого освітнього процесу; визна­чати дієвість використаних педагогічних методів і прийомів, ефек­тивність створеного розвивального середовища;

• вносити ситуативні й стратегічні зміни у власну педагогічну діяльність для активізації внутрішніх ресурсів дитини тощо

З огляду на сутність спостережливості та її значення для оптимізації освітнього процесу виокремлюють такі її функції:

•     дослідницька — збирання, аналізування, систематизація та класифікація інформації щодо індивідуально-психологічних особливостей дітей, таких як тип темпераменту, психоемоційний стан, са­мооцінка, особистісні якості, уподобання та інтереси тощо;

•     організаторська — оптимальна організація різних видів ді­яльності дітей, ураховуючи індивідуальні особливості кожного до­шкільника;

•     стимулювальна  —  створення  сприятливих умов для  гар­монійного психічного, фізичного, соціального розвитку дитини на основі отриманоїнформації про індивідуальні особливості дошкільника; ре­алізація цієї функції потребує від педа­гога постійного самовдосконалення;

• прогностична — передбачення результатів і наслідків власної профе­сійної діяльності;

•     контрольна — визначення індивідуальних особливостей роз­витку дитини та відповідно аналізування організації і здійснення освітнього процесу, зокрема причин, що перешкоджають досягнен­ню бажаного рівня розвитку рис і якостей особистості, та чинників, які цьому сприяють тощо;

З огляду на описані функції спостережливості в контексті освіт­нього процесу, можемо стверджувати, що спостережливий вихо­ватель здатний до реалізації ключових принципів педагогіки розу­міння, а отже — загального підвищення якості освітнього процесу в закладі дошкільної освіти.