Консультуція для вихователів. Підготовка руки дитини до письма.
15 ноября 2016 - Администратор
Письмо - складний координаційний навик, що вимагає злагодженої роботи м'язів кисті, усієї руки, правильної координації рухів всього тіла. Оволодіння навичкою письма - тривалий і трудомісткий процес, який не всім дітям дається легко. Підготовка до письма - один з найскладніших етапів підготовки дитини до систематичного навчання. Це пов'язано як вважають лікарі, фізіологи, психологи, з психофізіологічними особливостями 5-7 річної дитини, з одного боку, і з самим процесом письма, з іншого боку.
Психологи відзначають, що у дітей 5-6 років недостатньо сформована здатність до оцінки просторових відмінностей, від яких залежать повнота і точність сприйняття і відтворення форм літер. Крім того, діти важко орієнтуються в таких необхідних при письмі просторових характеристиках, як права і ліва сторона, верх - низ, ближче - далі, під - над, близько - всередині і т.д.
Точність графічних дій забезпечується за рахунок м'язового контролю над дрібною (тонкою) моторикою рук. Це спритність пальців і кистей рук, скоординованість їх рухів. Про розвиток дрібних рухів пальців можна судити, спостерігаючи за тим, як дитина малює або зафарбовує деталі малюнка. Якщо він постійно повертає лист, не може змінювати напрямок ліній за допомогою тонких рухів пальців і кисті, значить, рівень розвитку дрібної моторики недостатній.
Основну увагу ми звертаємо на формування правильної пози при письмі: вчимо дітей правильно сидіти, тримати ручку, розташовувати необхідні предмети на парті, самостійно працювати і орієнтуватися на аркуші зошита. Ще ми приділяємо увагу вправам, іграм, різним завданням на розвиток дрібної моторики і координації рухів руки, вирішуємо відразу два завдання: по-перше, непрямим чином впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, готуємо до оволодіння навичкою письма, що в майбутньому допоможе уникнути багатьох проблем шкільного навчання.
Успішність роботи по формуванню рухових навичок залежить від її систематичності і регулярності.
Завдання повинні приносити дитині радість, не можна допускати нудьги і перевтоми.
Що ж сприяє розвитку рук і ручної вмілості?
- Пальчикова гімнастика.
- Ігри з крупою, намистинками, гудзиками, дрібними камінчиками, природним матеріалом.
- Заняття з пластиліном.
- ·Шнурівки. Застібки.
- Заняття з конструкторами. Закручування гайок, шурупів.
- Ігри з мозаїкою. Пазли.
- Вирізання ножицями.
- Малювання різними матеріалами - ручкою, простим олівцем, кольоровими олівцями, крейдою, аквареллю і т.д.
- Робота з папером. Складання (орігамі). Плетіння. Відривна аплікація.
- Графічні вправи. Штрихування.
- Розфарбовування картинок в книжках-розмальовках.
Зупинимося детальніше на деяких прийомах:
Пальчикова гімнастика.
Вчені прийшли до висновку, що формування мовних областей відбувається під впливом імпульсів від пальців. Необхідно стимулювати мовний розвиток дітей шляхом тренування рухів пальців рук. Кисті рук набувають гарну рухливість, гнучкість, зникає скутість рухів.
«Пальчикові ігри» - це інсценування яких-небудь римованих історій, казок за допомогою пальців. Багато ігор вимагають участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях «вправо», «вліво», «вгору», «вниз» і ін.
Доцільно кожне заняття по підготовці до письма починати з «пальчикових ігор», щоб розім'яти пальчики, для успішного виконання дітьми різноманітних графічних вправ.
Ігри з крупою, намистинками, гудзиками, дрібними камінчиками.
Ці ігри надають прекрасний тонізуючий і оздоровчий вплив.
Дітям пропонується:
- Сортувати,
- Вгадувати з закритими очима,
- Катати між великим і вказівним пальцем.
Можна навчити дитину перекочувати пальцями однієї руки два волоських горіха або камінчика, пальцями однієї руки або між двох долонь шестигранний олівець.
Можна запропонувати дітям викладати букви, силуети різних предметів з насіння, гудзиків, гілочок і т.д.
Всі заняття з використанням дрібних предметів повинні проходити під суворим контролем дорослих!
Вирізування ножицями передбачає навик різання по прямій, вмінню вирізувати різні форми (прямокутні, овальні, круглі). Необхідно спонукати дітей давати словесну характеристику рухам рук при вирізуванні. Уміння впевнено користуватися ножицями відіграє особливу роль у розвитку ручної вмілості. Для дошкільнят це важко, вимагає скоординованості рухів.
Симетричне вирізування, вирізання різних фігурок зі старих листівок, журналів - корисне і захоплююче заняття для майбутніх першокласників.
Малювання, розфарбовування.
Необхідно вчити дітей розфарбовувати акуратно, не виходячи за контури зображених предметів, рівномірно наносячи потрібний колір. Розфарбовування, як один з найлегших видів діяльності, вводиться в значній мірі заради засвоєння дітьми необхідних для письма гігієнічних правил.
Разом з тим, воно сприяє розвитку узгоджених дій зорового і рухового аналізаторів і зміцнення рухового апарату пишучої руки.
Дитина, виконуючи роботу по розфарбовування, на відміну від роботи, пов'язаної з написанням букв, не відчуває втоми, він робить це з задоволенням, вільно, хоча його рука робить ті ж маніпуляції, що і при листі.
Малювання різними матеріалами (ручкою, простим і кольоровими олівцями, крейдою) вимагає різного ступеня натиску для того, щоб на папері залишився слід від пише предмета.
Робота з папером. Орігамі. Плетіння.
Розвитку точних рухів і пам'яті допомагають плетіння килимків з паперових смуг, складання корабликів, фігурок звірів з паперу. Необхідно показати прийоми згинання і складання паперу, дати початкові відомості про види паперу (газетний, малювальна, газетна, обгортковий).
Графічні вправи. Штрихування.
Виконуються на нелінійованому папері. Розвиток дрібної моторики визначається не тільки чіткістю і красою зображення ліній, але і легкістю і свободою: руху руки не повинні бути скутими, напруженими.
Дитина повинна намагатися не відривати ручку від паперу і не переривати лінії. Уміння вільно малювати плавні лінії зліва направо, з нахилом зверху вниз і знизу вгору важливо при формуванні почерку.
Штрихування - одне з найважливіших вправ.
Правила штрихування:
· Штриховка тільки в заданому напрямку.
· Не виходити за контури фігури.
· Дотримуватися паралельність ліній.
· Не зближувати штрихи, відстань між ними має бути 0,5 см.
До кінця року діти повинні:
- знати і дотримуватися гігієнічні правила письма (це посадка, положення рук при письмі, положення ручки, зошита);
- орієнтуватися в зошиті, на рядку, на сторінці;
- виконувати штрихування, дотримуючись правил штрихування;
- впевнено користуватися ножицями;
- ·виготовляти прості фігурки з паперу шляхом складання.
Наведені вище прийоми підготовки руки до письма у дошкольніка сприяють розвитку не тільки м'язів кисті, їх координації, а й окоміру, а також формуванню внутрішнього мовлення, образного і логічного мислення.