Майстер-клас "Виготовлення іграшки-свищика з глини"

2 апреля 2024 - Администратор

План-конспект майстер-класу

 

Тема: Виготовлення іграшки-свищика з глини

Педагог­-майстер:  Данилець Валентина Іванівна

Дата проведення: 23.01.24, 26.01.24 

Час проведення: 13.00

Місце проведення: ЗДО №43

Тривалість майстер-­класу: 1 година (перший день 35 хв, другий- 25хв)

Мета:

·               Продовжувати знайомити педагогів закладу з традиційними українськими народними іграшками. Розповісти про історію виникнення глиняної іграшки, та її значення; Ознайомити з основними секретами виготовлення народної глиняної іграшки.  Навчити ліпити свищик у вигляді пташки.

·                вдосконалювати прийоми роботи з пластичними матеріалами; удосконалювати уміння передавати форму та пластику птахів

·               Сприяти формуванню поваги до праці на­родних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного ми­стецтва. Виховувати любов до кераміки.

 

Завдання : Виготовити об’ємний виріб; повторити основні прийоми ліплення  та навчитись застосовувати їх на практиці. Розвивати творчу фантазію.  Допомогти учасникам майстер-класу знайти свій індивідуальний стиль.

Обладнання. ілюстрації із зображенням керамічних виробів, гли­няні іграшки, глина, стеки, вода, серветки (сухі і вологі), дощечка-підкладка, акрилові фарби, лак

Техніка виконання.  Об’ємне ліплення..

Хід майстер­-класу:

 

·     Вступ  ( 10хв)

З давніх-давен діти прагнули розуміти і пізнавати світ у процесі гри. І завжди поряд з дитиною була іграшка.

Надзвичайно важливою і цікавою є історія самої української іграшки. Її виготовляли з найрізноманітніших матеріалів: глина, деревина, тісто, солома і, навіть, сир. Народна іграшка не просто розвивала дитину, давала простір фантазії і змогу пізнавати світ. Такі предмети з натуральних матеріалів випромінювали тепло, затишок, вони ніколи не були агресивними

Особливою популярністю користувались іграшки-свищики з кераміки (глиняні, обпалені в спеціальних печах). Ці іграшки були неповторними і дуже різноманітними. Найчастіше в сім’ї така річ з’являлася внаслідок того, що батьки привозили її дитині з ярмарку. Свищики були  не просто забавкою. А елементом розвитку та виховання дітей, мали навчальну й розвивальну функції.. Споглядаючи свищик, малеча розуміла, що кожен елемент світу можна не просто представити у спрощеній формі, а й стилізувати з допомогою фантазії. У дитини виникало бажання показати свою іграшку іншим дітям і це було приводом для комунікації.  Виготовляли свищики здебільшого у вигляді тварин, кожна з яких була особливим символом, оберегом, який акумулює в собі доброту, любов і турботу майстра.

Коник був сомволом благословення сонця, приносив удачу і був забавкою для хлопчиків.

Корівка. Це вже іграшка для дівчаток, яка була символом родючості та матеріального благополуччя.

Баранець завжди приносив у домівку благополуччя і достаток

Козлик був подарунком для слабких дітей, бо спрямовував їхні сили, виховував у них наполеглмвість і настирність у досягненні мети

Пташка – символ творчості і мрії. Вважалося, що якщо гратися з пташкою і вірити в свою мрію, то вона обовєязково збудеться.

І от сьогодні я навчу вас робити птащечку-свищика. Нехай вона, створена вашими руками сприяє здійсненню найзаповітнішої вашої мрії, а її звук, за давнім повірям, віджене всіх злих духів

·      Основна  частина  ( 45хв) (25+20)

Сьогодні ми з вами працюємо з глиною.  Вона розвиває дрібну моторику рук, що безпосередньо пов’язано з роботою мозку.  Глина заспокоює і умиротворяє, ліплення справляє позитивний вплив на психічне і фізичне здоров'я, що є гарною арттерапією. Люди, невпевнені в собі, вчаться контролювати ситуацію. Непосидючим глина допомагає навчитися концентрувати свою увагу

Процес роботи.

 Принцип виготовлення, свищика у формі пташки доволі нескладний.  

Насамперед треба зліпити з глини дві однакові невеликі кульки.

Потім кожну з них треба “надягти” на великий палець і вигладжувати, щоб у середині цієї глиняної “шапочки” утворилася порожниста гладка камера.

Тоді ці дві порожнисті “шапки” притуляють краями, обережно зліплюючи одна до одної, щоб не порушити порожнистий простір всередині.  Це буде тулуб пташки.

 Далі роблять дві менші кульки, перетворюють їх на конуси та прилаштовують до утвореного тулуба на протилежні краї, щоб потім розгладити одну в формі пташиної голови, а іншу — у вигляді хвостика.

Для того, щоб пташечка зазвучала, нам потрібно зробити в ній два отвори Мундштук, в який доведеться дути, щоб отримувати з іграшки звук, пробивають у тілі пташки з допомогою двох дерев’яних паличок:  прокол порожнистої камери роблять круглою паличкою зі сторони животика під прямим кутом. З хвоста потрібно зробити прокол стеком в напрямку верхнього дальнього краю, раніше утвореного отвору  Якщо зробити третій отвір, свищик вийде з пересвистом. Тепер іграшка майже готова. Зверху її можна декорувати, наносячи узори по глині, приміром, дерев’яною паличкою. 

 Коли свищик висохне за кілька днів, ми його розмалюємо і полакуєм

·      Заключна  частина ( 10хв).

Запитання від учасників.

Обговорення.

Анкетування

Виставка готових робіт

 

         http://rosynka-rivne.pp.ua/photos/273