Методичний конструктор — інструмент планування освітньої роботи, який надає вихователю змогу з окремих дидактичних елементів: ефективних форм, методів, засобів навчання й виховання дітей, самостійно конструювати загальну картину проживання дня відповідно до свого особистого бачення, розуміння кожної з навчальних тем, з урахуванням особистих переваг, можливостей дітей конкретної групи, наявних ресурсів.
Мета методичного конструктора — спростити планування й водночас зробити його системним, змістовно наповненим та організаційно різноманітним. Ця модель планування дає змогу:
· будувати роботу з дітьми з відчуттям реальної ситуації, а не згідно з узагальненою стандартизованою регламентацією;
· мінімізувати обсяг необхідної документації для щоденного планування, що відчутно економить час i сили вихователя;
· вивільнити час для педагогічної рефлекси стосовно себе й своїх вихованців, що сприяє оптимальній організації освітнього процесу.
Методичний конструктор — це власне картотека методичних засобів, тобто систематизоване зібрання карток, які містять опис різних форм і методів роботи з дітьми.
Таку картотеку можна систематизувати за:
• алфавітом,
• освітніми лініями,
• видами діяльності,
• темами,
• центрами діяльності.
Можна скористатися іншим принципом систематизації, який буде доцільним для роботи педагогів конкретного закладу дошкільної освіти.
Як упроваджувати в практику
Є два способи впровадження методичного конструктора в організацію освітнього процесу й планування: цілісний і частковий.
Цілісний. Створення інформаційно-методичного банку у вигляді власної картотеки з усіх освітніх ліній на основі обраного принципу класифікації. Адже саме картотека є основою методичного конструктора.
Частковий. Започаткувати картотеку й частково використовувати методичний конструктор з поступовим поповненням започаткованої картотеки. Можливе також використання окремих елементів картотеки для оптимізації планування та обслуговування освітнього процесу за певними темами.
У якій технології реалізовано
Методичний конструктор як модель планування реалізовано в технології блочно-тематичного планування, яку розробила доктор педагогічних наук Наталія Гавриш більше десяти років тому