Розвиток творчих здібностей дітей в процесі музичної діяльності

11 апреля 2017 - Администратор
     Сучасний світ – це світ креативних особистостей, адже вершин у ньому досягають лише ті, хто мислять неординарно, творчо, хто нестандартно підходить до розв’язання будь-яких проблем. Не випадково у Державній базовій програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» креативність вперше визначено як одну із семи основних ліній розвитку. І хоча на формування креативної особистості впливає чимало чинників, відчутних успіхів у цій справі можна досягти, використовуючи засоби музичного виховання.
     Розвиток музичних здібностей дітей у процесі творчої діяльності
     Важливу роль у становленні творчої особистості ми відводимо музичному вихованню дітей. Адже саме музичне виховання покликане допомогти дитині усвідомити себе як суб’єкта творчості: відчути у собі композитора, художника, митця. Залучати дітей до музичної діяльності, ми прагнемо, щоб діти активно імпровізували, виявляли власну творчість у різних видах музичної діяльності, збагачували власний досвід, отримувати позитивні враження від взаємодії з музичним мистецтвом.
     У кожного малюка потрібно, розвинути музичні здібності, які у певній мірі є абсолютно в усіх і, зазвичай, проявляються лише тоді, коли дитина виступає не як пасивний слухач, а як творець музики, її активний діяч. Педагоги, залучаючи дітей до активної діяльності, спонукають їх до розкриття своїх мовленнєвих, музичних та танцювальних здібностей.
 Ставимо за мету:
 * збагачувати словник дітей, використовуючи мовленнєві вправи;
 * стимулювати творчу рухову та мовленнєву активність;
 * формувати вміння
 — супроводжувати спів грою на дитячих музичних інструментах;
 — відтворювати різними звуками (оплесками, притупами, виляскуванням) ритм музики;
 — імпровізувати;
 — створювати елементарний інструментальний супровід казок (гра на музичних інструментах);
 — озвучування віршів;
 — озвучування розповідей, явищ природи, птахів.
     Ці завдання ми реалізуємо у різних формах роботи з дітьми, зокрема під час:
 * музичних занять;
 * розваг;
 * театралізованих дійств;
 * свят;
 * індивідуальної роботи з дітьми.
      Роботу музичного керівника продовжують вихователі.
      Гра на музичних інструментах:
 1) З перших кроків музичного виховання діти розпочинають музикування на найпростіших музичних інструментах-іграшках (різноманітні брязкальця, мара каси, бубенці, дзвіночки тощо). Далі вони набувають навичок гри на музичних інструментах таких груп як:
 * ударно-шумові (бубен, барабан, тріскачка, трикутник, тарілки);
 * струнні (арфа, гусельки, цитра);
 * духові (свистульки, дудочки).
      Поступово діти мають переходити до освоєння навичок гри на більш складних музичних інструментах ударної групи з визначеною висотою, зокрема таких як:
 * металофон;
 * ксилофон.
 2) Діти, граючи на музичних інструментах опановують засоби музичної виразності, зокрема такі, як: темп, ритм, регістр, артикуляцію, динаміку.
 Інструменти для гри ми використовуємо не лише традиційні, а і саморобні:
 * маракаси, заповнені різною крупою, шкарлупкою горіхів, насінням;
 * різноманітні «шурхунчики», зроблені з паперу чи целофану;
      Металеві інструменти на кшталт дзвіночків чи тріскачок, виготовлені з підвішених або з’єднаних гвіздочків, ключиків, пластинок, пробок тощо.
      Під час грим на музичних інструментах пропонуємо дітям творчі завдання: вигадати свою мелодію, продовжити подану запропоновану мелодію, змінити ритм, тембр мелодії.
      Велике значення для розвитку творчих здібностей мають музично-ритмічні вправи. Демонструючи характерні рухи певного персонажу, діти під супровід відповідної музики передають особливості його поведінки. Наприклад, танок ведмежати – незграбний, метелика – витончений, зайченяти – жвавий, сніжинки – ніжний.
     Не менш цікавою є така форма роботи як озвучування казок.
     Спочатку я пропоную дітям вибрати казку. Далі домовляємося, хто якого персонажа озвучуватиме, спільно визначаємо, у кого краще виходить. Діти самі обирають інструменти, які, на їхню думку, більше імпонують тому чи іншому персонажу казки. Наприклад, у казці «Рукавичка» діти озвучують: Мишку – дзвоником, жабку – бубном, Зайчика – металофоном, Лисичку – трикутником, Вовка – кастаньєтами, Ведмедя – барабаном, Діда – тріскачкою.
      Під час інсценізації казки імена персонажів замінюємо звучанням відповідних інструментів. Наприклад:
 — Хто, хто в рукавичці живе?
 — Я — … (звучить дзвоник)!
 — Я — … (звучить бубон)!
 — Я — … (звучить трикутник). А ти хто?
 — Я — … (звучить барабан) волохатий; пустіть мене до хати!
 — Заходь!
      Ця форма роботи надзвичайно цікава дітям. Показувати казку «Рукавичка» можуть вихованці середньої групи, а озвучувати – старшої і навпаки.
      На перегляд готової, добре розученої казки запропонуємо малюків. Такий перегляд приносить маленьким глядачам велике задоволення, а виконавці почуваються справжніми акторами і з кожним показом вдосконалюють свою театральну майстерність.
      Форми занять музикування
      Діти здатні й до виконання більш складних завдань. Тому головне завдання – вибудовувати на заняттях послідовність від простого до складнішого.
      Заняття з музичного інструментування за формою можуть бути:
 * індивідуальні;
 * групові;
 * фронтальні (загальні репетиції).
       Індивідуальні заняття:
 На індивідуальних заняттях має проводитися робота з солістами чи тими дітьми, які з якихось причин відстають або недостатньо засвоїли навички гри на тому чи іншому інструменті.
       Групові заняття:
 На групових заняттях відбувається робота з окремими оркестровими групами. Скажімо, добре об’єднати групу дітей які грають на ксилофонах, струнних, або ж виконавців на ударно-шумових інструментах.
 У такий спосіб діти будують максимально задіяні в творчому процесі, якнайшвидше досягнуть результату, який дасть їм змогу відчути атмосферу успіху і потяг до музикування.
      Фронтальні заняття:
 Фронтальні заняття здебільшого використовуються на завершальних етапах розучування музичного твору, коли всі учасники вже розучили свої партії і добре знають, що, де і коли вони грають.
 Активна співтворчість музичного керівника та дітей побудова навчання на основі інтерпретації та імпровізації дали змогу значно збільшити ефективність виховання у дітей загальної музикальності.
 У дітей старшого дошкільного віку розвинулись такі музичні здібності, як:
 * емоційний відгук на музику;
 * відчуття музичного ритму;
 * музичні слух, уява, пам’ять;
 * музично-ігрові і музично-танцювальне виконавство та виконавська творчість у рухах і пластиці.
      Результат такої організації музичного виховання – гарно розвинуті музичні, творчі здібності, набутий досвід переживання позитивних емоцій під час різних видів музичної діяльності, розвиток природних задатків справжньої музичної обдарованості.
      Спеціально спрямований педагогічний вплив у процесі ознайомлення дітей з музичними забавами, хороводами, етюдами, вправами, іграми, танцями, театральною діяльністю сприяє не лише музично-руховому розвитку дітей, а й їх естетичному вихованню, формуванню базових якостей особистості, є підґрунтям для розвитку мовлення і, головне, сприяє повноцінному приживанню малюнками дошкільного дитинства, що є основним завданням дошкільної освіти.