С'ім'я, як соціальний інститут виховання здорової дитини

8 июня 2016 - Администратор
Головний скарб життя — не земля, що ти завоював, не багатство, що у тебе в ккринях...
головний скарб життя — здоровя, і щоб його зберегти, потрібно багато про що знати.
Авіцена

    Сім'я — перше соціальне середовище дитини.

   Здоров'я людини — не  лише особиста цінність, але й цінність усього суспільства. Складні обставини сучасного життя потребують постійної уваги дорослих до охорони фізичного і психічного здоров'я дітей.

    Одним із головних принципів є підтримка та захист пріоритету виховної функції сім'ї, поєднання родинного та суспільного виховання. На сучасному етапі сім'я розглядається як основний осередок суспільства і найголовніше природне середовище для життя і виховання дитини.

     У Законі України «Про дошкільну освіту» (ст..8) зазначено:

    1. Сім'я зобов'язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільному та інших навчальних закладах.

    2. Відвідування дитиною навчального закладу не звільняє сім’ю від обов'язків виховання ії в родинному колі.

    3. Батьки несуть відповідальність перед суспільством і державою за розвиток, виховання та навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров'я, людської гідності.

   Унікальність сім'і' полягає в тому, що тут відбувається найтісніший контакт дитини з близькими людьми. У сім'ї закладається фундамент майбутньої особистості, громадянина, формуються підвалини культури, інтереси і потреби, а тому за глибиною специфічних впливів на дитину сім'я — це найважливіший фактор, найнеобхідніша умова ефективного росту і розвитку організму малюка, формування його особистісних якостей.

   Якість виховання дитини в сім'ї залежить від багатьох факторів і найперше від психологічного клімату, стосунків між дітьми і дорослими. У багатьох випадках вона залежить від того, як дорослі члени сімї володіють педагогічними і гігієнічними знаннями, вміннями і навичками, від розуміння і усвідомлення своєї ролі, розуміння закономірностей і особливостей психофізичного розвитку малюка на різних вікових етапах.

    Актуальними й сьогодні є слова В.Сухомлинського про те, що процесс формування всебічно розвиненої, здорової' особистості на різних вікових етапах неможливий без постійного взаємозв'язку родинного та суспільного виховання.

     Загальновідомо: сім'я, родинне середовище, спосіб життя батьків наявність або відсутність удома емоційного комфорту визначають життєвий шлях дитини. Саме в сім'ї дитина має вчитися  «правильно жити» (Сенека); в ній закладається ставлення до себе, до навколишнього середовища, до людей, які поряд. Якщо сім'я не зорієнтована на здоровий спосіб життя, це стає на заваді самореалізації всіх ії членів, у тому числі і дитини.

    Специфіка сучасних сімей дуже різноманітна. З'явились такі моделі як «одинока мама», «громадянські шлюби» і така тенденція швидко зростає. У багатьох сучасних сім'ях закріпився авторитарний стиль спілкування – неповага до думки дитини, жорстока дисципліна чи байдужість до долі дітей. Багато дітей ростуть в сім'ях,  в яких дорослі ведуть нездоровий спосіб життя, мають шкідливі звички: вживання алкоголю, тютюну. В таких сім'ях панує важкий психологічний клімат.

     Педагогічна теорія і практика доводять, що для виховання здорової дитини, найперше, потрібна здорова сім'я. Сім'я в першу чергу повинна звертати увагу на правильний фізичний розвиток своєї дитини.

     Фізичне виховання передбачає застосування фізичних вправ і масажу, додержання певного режиму дня, раціональне харчування й правильне використання природних факторів — сонця, повітря, води. Воно сприяє зміцненню здоров'я, кращому фізичному і нервово-психічному розвиткові, удосконаленню діяльності організму в цілому та окремих його органів, забезпечує всебічний розвиток дитини.

    Не будьте байдужими до дитини. Зробіть так, щоб вона відчувала, що ви завжди готові розділити ії радощі і смуток. Це буде запорукою глибокого довір'я  і щирої дружби між вами і вашою дитиною. Кожна людина може і повинна стати творцем свого власного здоров'я, а значить повноцінного життя і щастя.

    Напередодні засідання круглого столу в садочку було проведено анкетування батьків дошкільнят. Здійснюючи аналіз анкет, на питання " Що означає в вашому розумінні поняття "здоров'я", 60% батьків відповіли, що здоров'я — це головне шо є в житті людини, що це здоровий спосіб життя. Батьки стараються зберегти своє здоров'я і здоров'я своїх дітей дотриманням санітарно- гігієнічних навичок, загартуванням, раціональним харчуванням, прогулянками. Більшість батьків стараються дотримуватись режиму дня дитини вдома, організовують денний сон дітей (хоча не всі батьки зможуть покласти свою дитину вдень спати), граються в ігри. Але багато часу діти проводять біля телевізора, мало грають в розвиваючі і дидактичні ігри. Батьки хотіли б отримати консультацію з таких питань як організація режиму дня дитини вдома, загартування дитячого організму, як правильно організувати ігри вдома, підготовку дитини до шкільного навчання, консультацію психолога з питань розвитку і психології дитини, питання харчування в дитячому садку. Ці питання ми будемо висвітлювати в батьківських куточках, в папках — пересувках, в стінгазетах.