Музична гра як ведучий вид музичної діяльності дитини. Види і класифікація музичних ігор.
Музична гра як ведучий вид музичної діяльності дитини. Види і класифікація музичних ігор.
( з досвіду роботи)
Світ дитинства не може бути без гри. Гра в житті дитини — це хвилини радості, забави, вона веде дитину по життю. Гра є провідним
видом діяльності дошкільнят, а гра з музичним супроводом — активним засобом музичного виховання дошкільнят.Музичні ігри займають значне місце в дошкільній педагогіці, так як є цінним засобом музичного розвитку дітей, виховують волю, витримку, тренують пам'ять. Забери гру — і отримаєш особистість, непідготовлену до життя. У грі дитина ставить цілі, прагне їх досягти, при цьому фантазує, творить, у неї розвиваються ініціатива, винахідливість, організаторські здібності.
У дошкільній педагогіці гра здавна використовувалася для навчання і виховання дітей. Вона була неодмінним атрибутом і народної педагогіки. Її образи передавалися найменшим дітям з покоління в покоління через дорослих і старших дітей в народних піснях, іграх, іграх — потішках, примовках. Для дорослих не секрет, що їх дитина любить співати і танцювати, що щасливі миті його життя завжди супроводжує музика. Діти прагнуть до спілкування з мистецтвом, яке неможливо побачити і побудувати, але яке при цьому надає на них найбільший вплив, розширюючи межі дитячої свідомості до нескінченності. Взаємодія дитини з музикою пов'язане з активністю дитини у виборі музичних видів діяльності, вступаючи в світ соціальних контактів, дитина починає будувати власну систему відносин з іншими дітьми.
Музично — ігрова діяльність дошкільнят — це різні способи, ігрові прийоми, засоби пізнання дітьми музичного мистецтва через гру, за допомогою яких здійснюється музичний і загальний розвиток.
Кожен вид музично — ігрової діяльності, маючи свої особливості, передбачає оволодіння дітьми тими способами діяльності, без яких вона нездійсненна, і робить специфічний вплив на музичний розвиток дошкільнят. Тому так важливо використовувати всі види музичної діяльності.
Дуже добре в музичній грі здійснюється емоційний розвиток: діти знайомляться з почуттями, настроями героїв, освоюють способи їх зовнішнього вираження, усвідомлюють причини того чи іншого настрою. Велике значення театралізованої гри і для мовного розвитку (вдосконалення діалогів і монологів, освоєння виразності мовлення). І нарешті, музична гра є засобом самовираження і самореалізації дитини.
Музична гра має наступні завдання:
1.Корекційні:
• Розвиток, слухового, здорового, тактильного сприйняття, мімічної мускулатури, дихальної системи, апарату артикуляції, властивості голосу (висота, темп, динаміка, ритм), координація рухів і нормалізація їх темпу і ритму;
• Формування виразних засобів: інтонації, міміки, жестів, руху.
2.Оздоровчі:
• Зміцнення серцево-судинної, рухової систем, кістково- м`зового апарату;
• Розвиток моторики: загальної, дрібної, артикуляційної;
• Розвиток швидкості рухової реакції;
3.Освітні:
• навчання мовним, співочим, руховим навичкам;
• розвиток музичних, творчих, комунікативних здібностей;
• формування розумових умінь і дій.
4.Виховні:
• виховання загальної музичності, мовної, рухової культури;
• естетичне ставлення до навколишнього;
• розвиток почуттів, емоцій вищого порядку.
5.Розвиваючі:
• пізнавальну активність;
• стійкий інтерес до дій;
• саморегуляцію і самоконтроль;
• увага, пам'ять, мислення;
• орієнтування в просторі.
Класифікація музичних ігор:
• ігри, що розвивають музичний слух;
• ігри, що розвивають почуття ритму;
• ігри, які сприяють сприйняттю музики за допомогою рухів;
• ігри, які синтезують різні види дитячої музичної діяльності; музично-ігрові композиції.
Музична гра — це самий органічний з усіх видів музичної діяльності, самий «легкий» з усіх видів музичної діяльності.
У методиці дошкільного музичного виховання визначено
два види музичних ігор:
• ігри під інструментальну музику
• ігри під спів.
У свою чергу ігри під інструментальну музику поділяються на:
• сюжетні
• безсюжетні.
• У сюжетних іграх виступають певні персонажі, розгортається дія; основне завдання таких ігор — відтворити музично-ігровий образ персонажа.
Безсюжетні ігри під інструментальну музику — це різновид рухливих ігор, у яких завдання — рухатися відповідно до змісту, характеру та форми музичного твору.
Тематика і зміст сюжетних ігор різноманітні. У деяких іграх використані близькі, зрозумілі дітям образи та дії, які вони спостерігають у навколишньому житті («Оркестр», «Горобчики та котик»), в інших — розкриваються образи та явища, знайомі дітям із оповідань і казок. Перед дітьми стоїть завдання передати дії тих чи інших персонажів відповідно до музики. Так, у грі «Дідусь-садівник і козенята» (музика О. Гедіке) під повільну музику дідусь-садівник спокійно ходить по своєму садку, потім, стомившись, сідає і на закінчення музики засинає. Під швидку, веселу музику в садок хутко вибігають козенята. Коли вона змовкає, дідусь-садівник прокидається й ловить козенят. Основне завдання безсюжетних ігор — навчити дітей рухатися відповідно до змісту і характеру музики, засобів музичної виразності та форми музичного твору. Правила таких ігор тісно пов’язані з музикою. Так, у грі «Карусель» (музика Дмитра Кабалевського) діти вчаться виконувати рухи відповідно до початку та закінчення музики, її змісту і темпу (уповільнювати або прискорювати рух «каруселі», вчасно сідати на неї на закінчення музики). В іграх під спів діти навчаються передавати рухами зміст та образ пісні, загальний характер музики (весело, спокійно), форму (заспів, приспів) і засоби музичної виразності (темп, динаміка, ритм, регістр). Наприклад, гра «Веселі музиканти», «Ми на луг ходили» (муз. А. Філіпенка). Інколи спів може бути тільки зав’язкою до гри.
У молодшій групі ігри переважно проводяться під спів музичного керівника, а починаючи з середньої — під спів вихователя і дітей. Ігри під спів включають хороводи, інсценування пісень і тісно пов’язані між собою. Їхня побудова залежить від змісту.
Музичні ігри за своїм завданням належать до дидактичних, за характером — до рухливих, їхній зміст цілком відповідає музиці.
Одним із найважливіших засобів розвитку музичних здібностей дітей є музично-дидактичні ігри. Вони об’єднують усі види музичної діяльності: слухання, спів, музично-ритмічні рухи, гру на дитячих музичних інструментах. Ігри збагачують дітей новими враженнями, розвивають у них ініціативу, разом із набуттям спеціальних музичних знань у них формуються риси особистості, перш за все — відповідальність, самостійність.
Музично-дидактичні ігри можна проводити під час музичних занять, вечорів розваг, ранків, індивідуальної роботи та самостійної діяльності дітей. Їх варто використовувати, зокрема, для діагностики музичного розвитку дошкільнят під час різних видів музичної діяльності. Ігри повинні бути простими та доступними, цікавими та привабливими. Тільки в такому випадку вони спонукають дітей до співу, слухання музики, танців, гри на музичних інструментах.
Мета музично-дидактичних ігор:
• розвиток співацьких навичок, інтонації, дихання;
• вивчення елементів музичної теорії;
• розвиток музикальності — відчуття ритму, темпу, звуковисотності, характеру та настрою музики, тембру;
• активізація творчих здібностей дітей за допомогою придумування власних співаночок, ритмічних рисунків, музично-ритмічних рухів;
• ознайомлення з вокальними та інструментальними творами різного характеру;
• виховання навичок слухання музики;
• розвиток музично-слухового сприймання у процесі ритмічних рухів;
• виховання естетичного смаку, поваги до національної та світової культури
Отже, систематичне застосування музичних ігор викликає у дітей активний інтерес до музики, сприяє швидкому оволодінню дітьми музичним репертуаром. А в процесі музичної діяльності розвиватимуться музичні здібності у всіх дітей без виключення і це не пройде безслідно для їх подальшого музичного розвитку.