Валеологічне виховання дітей дошкільного віку як фактор формування здорового способу життя . (доповідь)
Валеологічне виховання дітей
дошкільного віку як фактор формування здорового способу життя .
(доповідь)
« Я не боюсь ще і ще
раз повторювати, що здоров'я
- це найважливіша
праця вихователя.
Сухомлинський В.О.
В умовах модернізації сучасної освіти найважливішим завдання освіти є: забезпечення повноцінного розвитку підростаючого покоління, охорона та зміцнення їхнього здоров’я, як неодмінної умови формування особистості, активного громадянина України. Про це зазначається в основних державних документах: Концепції дошкільного виховання України, Загальній концепції неперервної валеологічної освіти, Концепції інтегративної українознавчої валеологічної освіти України, Базовому компоненті дошкільної освіти України, Законі України «Про дошкільну освіту», Законі України «Про освіту», Національній стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 рр.», Програмі розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
У Базовому компоненті дошкільної освіти розділу освітньої лінії «Особистість дитини» говориться про необхідність формування у дитини усвідомленого ставлення до здоров’я, як до цінності, його значення для повноцінної життєдіяльності, необхідність оволодіння елементарними знаннями про основні чинники збереження здоров’я.
Основи здоров’я закладаються в ранньому дитинства, збереження, зміцнення та примноження здоров’я кожного малюка є пріоритетним завданням суспільства, родини та дошкільного закладу. Як відомо, дитина проводить у закладі дошкільної освіті багато часу й її здоров’я значною мірою залежить від умов, у яких вона перебуває. Педагоги-дошкільники повинні орієнтуватися в особливостях кожного вікового періоду життя дитини, визначати потреби дитячого організму щодо режиму дня, організації дитячої діяльності й організації ефективного життєвого простору дітей дошкільного віку, оптимізуючи свою педагогічну технологію, яка забезпечить збереження, зміцнення та примноження фізичного, психічного, духовного та соціального здоров’я малюків. Головне завдання дорослих - сформувати в дитині базові якості особистості й бути компетентною відповідно своїх вікових можливостей, навчити дітей відповідально ставитись до власного здоров’я , знати і берегти своє здоров'я .
Система валеологічної роботи в нашому закладі дошкільної освіти передбачає відповідальність всього педагогічного колективу за рівень фізичного розвитку, стану здоров'я та формування культури ЗСЖ дітей і вимагає особистісного- орієнтованого підходу до освітнього процесу. Перед педагогічними та медичними працівниками поставлено стратегічну мету – пошук шляхів удосконалення процесу збереження, формування, зміцнення та примноження здоров’я через використання здоров’язберігаючих та нетрадиційних форм оздоровлення . Важливим педагогічним завданням є виховання валеологічної грамотності дитини.
Отже ,успіх виховання здорової дитини забезпечується через:
* Багатоетапну, постійну, безперервну оздоровчо - профілактичну роботу та готовністю педагогів до здійснення валеологічної освіти дітей;
* Створення стійкої мотивації до здорового способу життя і самоконтрольної активності у створенні власногоздоров'я.
* особистісно-орієнтованою взаємодією дорослого і дитини;
* Визначення мети по кожному блоку занять спільно з дошкільнятами (починаючи з молодшого дошкільного віку групи).
* Створення та накопичення у дитячому колективі традицій і звичаїв здорового способу життя.
* Формування асоціативних зв'язків з поняттями і символами культури здорового способу життя.
* Формування у дошкільників елементарних анатомічних і гігієнічних знань, виявлення через практику значущості режиму дня та оптимальної рухової активності.
* Профілактика шкідливих звичок.
- готовністю педагога до здійснення валеологічної освіти дітей;
- особистісно-орієнтованою взаємодією дорослого і дитини;
- активною участю батьків у освітньомупроцесі
-просвітницька робота з батьками щодо формування здорового способу життя.
Слід зазначити, що в першу чергу, кожен учасник педагогічного процесу повинен бути особистим прикладом для дітей, підтримувати єдину лінію поведінки і виконувати основні вимоги, які пред'являються до дітей і решті учасників педагогічного процесу. Педагоги, як носії валеологічної культури, мають бути обізнанні з сучасними проблемами у збереженнї здоров’я та ерудованими у галузі валеології, мати розвинену мотиваційну сферу здоров’язбереження, сповідувати валеолого-гуманістичну модель виховання, володіти методикою валеологічного виховання дошкільників.
Проведенна тематична перевірка в групах молодшого дошкільного віку, дала змогу зробити висновок, що більшість фахівців закладу дошкільної освіти глибоко обізнані з методикою валеологічного виховання. В своїй роботі вихователі використовують системний , діяльнісний, гуманістичний підхід до дітей. В групах створенні і сучасні просторово-розвиваючі середовища, що сприяють залученню дітей до здорового і активного способу життя, розширенню пізнавальних уявлень і мовленнєвих умінь дошкільнят.
Проте , слід зауважити, що молоді вихователі відчувають труднощі у валеологічному вихованні через недостатню компетентність у питаннях валеології як науки, однобічне розуміння цілей і завдань валеологічного виховання. Зокрема, спостерігаються організаційно- методичні труднощі, пов’язані з підбором, адаптацією і цілеспрямованим використанням валеологічного змісту на заняттях з дітьми дошкільного віку особистого життя.
Взаємодія з батьками вихованців передбачає системну і планомірну роботу з педагогічної освіти батьків і розвитку сімейної культури здоров'я.
Шановні педагоги, ви повинні будувати спілкування з батьками дошкільнят з урахуванням особливостей кожної сім'ї, досвіду і традицій сімейного виховання, широко пропагувати здоровий способ життя, виховувати валеологічну культури батьків, складати кодекс здоров'я, проводити інтерактивні форми роботи , тестування, анкетування, опитування і т.д.. Нам, педагогам, необхідно формувати нову стратегію сучасного закладу дошкільної освіти, в якому здоров'я розглядається, як необхідний компонент освіти і пам’ятати, що здоров'я дитини є чинником першорядної важливості, а здатність жити гармонійно ,в мінливих умовах середовища- є основною умовою такого розвитку. Оскільки здоров'я дитини, безпосередньо, пов'язане з якістю освіти та виховання, то стає вкрай актуальним формування валеологічної парадигми у педагогічній діяльності вихователя.
.