Вчимо дитину читати (частина ІІ)
чимо дитину читати (частина ІІ)
Звуки, букви, склади або слова: з чого почати перші уроки?
Перші уроки читання педагоги рекомендують починати з вивчення звуків. Уже в 2,5-3 роки можна підключати звуковий супровід при розгляданні картинок. Наприклад, повторення звуків тварин і природи: му-у-у, ш-ш-ш, жу-жу, мяв-мяв, гав-гав і т. д. Коли дитина добре навчиться вимовляти звуки і розділяти їх, можна переходити до вивчення букв. Деякі сучасні методики включають відразу вивчення складів або цільних слів (метод Гленна Домана). Однак підходять вони далеко не всім діткам. Часто при складовому і словесному навчанні дитина важко сприймає текст в цілому і його сенс. Грубо кажучи, діти заучують слово і склад, а потім лише відтворюють їх звукове позначення. При звуко-буквеній методиці дитина сприймає окремі звуки і вчиться співвідносити їх з буквами.
Перший етап - вивчення голосних і приголосних букв Традиційна методика навчання читання рекомендує починати з голосних букв. Спочатку за буквою закріплюється асоціативний ряд у вигляді знайомих картинок і звуків. Наприклад, буква «а» - з неї починаються слова абетка, акула, апельсин. Але прив'язуватися до конкретного образу не варто: чим ширше асоціації, тим краще. Поради: вивчати голосні краще за все за допомогою співу. Це допоможе також розвивати мовний апарат; вчити приголосні букви потрібно не за назвою в алфавіті, а запам'ятовувати, які звуки вони дають: не «бе», а «б», не «ен», а «н»; найкраще починати вивчення літер «м», «н», «л», «д». Потім переходити до більш складним: шиплячим і свистячим ( «с», «ш», «ж»), а також «р».
Другий етап - склади Починаємо вивчення найпростіших складів з поєднанням голосна + голосна: ау, уа, іа, оу. Переходимо до вивчення простих відкритих складів зі сполученням приголосна + голосна: ма, ми, му, мо, ме. На цьому етапі важливо підключати перші осмислені слова з двох звуків, наприклад, читати віршики, співати пісеньки за їх участю: ах, ох, ух. Порада: зробіть картки або купіть спеціальні книжечки, де можна підставляти приголосні і голосні звуки.
Третій етап - слова Найефективніша вправа - складати слова з набору однакових складів: ма-ма, па-па, ба-ба. Ускладнюємо завдання - складаємо слова з різних складів: пу-ма, ри-ба, ка-ша. Складаємо цільні короткі слова: кит, кіт, сом, рот. Четвертий етап - словосполучення Як тільки дитина навчиться читати короткі слова, починайте складати з ними прості словосполучення: там ялина, де кіт, ось мак. Спочатку будуємо з двох слів, потім з трьох і поступово ускладнюємо завдання. Потім переходимо до двоскладових слів: ри-ба в мо-рі, він си-дить. Перші пропозиції складаємо з добре знайомих слів, наприклад, з того, що бачить дитина: стоїть стіл - в кімнаті, - де мама - і я - читаємо. Обов'язково просимо дитину повторити пропозицію цілком від початку і до кінця. У цей період дуже корисно читати і заучувати короткі віршики.