ВИХОВАННЯ САМОСТІЙНОСТІ І ПРАЦЕЛЮБНОСТІ У ДОШКІЛЬНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ТРУДОВИХ ДОРУЧЕНЬ

14 марта 2017 - Администратор
Дуже важливо змалку привчити дитину до праці, виховати у неї елементарні трудові вміння і навички. Посильна праця поряд з грою задовольняє прагнення дитини до активної діяльності, самостійності, організованості, дає втіху і радість у повсякденному житті.
Значення праці для всебічного розвитку дошкільника.
Безперечно саме праця - один із провідних чинників усебічного розвитку дітей. Праця корисна для здоров'я дитини, якщо вона посильна і правильно організована. Праця сприяє розумовому розвитку. Під час трудових дій відбувається розвиток усіх пізнавадьних процесів:
•активного сприймання
•уяви
•уваги
•памя'ті
 •мислення
Неоціненне значення праця має і для морального виховання дитини, адже під час роботи виховуються такі якості особистості:
•здатність до подолання перешкод
•спостережливість
•зосередженість
•старанність
•дисциплінованість
•самостійність
•ініціативність
Доручення як метод розвику самостійності у дітей.
Основними формами організації праці у дошкільному закладі є доручення, чергування та колективна праця.
Доручення - найдоступніша форма залучення дітей дошкільного віку до просильної повсякденної трудової діяльності як у дошкільному закладі так і вдома.
Види доручень (за Т. Познанською)
•За формою організації: індивідуальні, групові, колективні.                                                                     
 •За тривалістю їх виконання: короткочасні, довготривалі, постійні, епізодичні, разові.
•За складністю завдань: прості, склідні.
Систематична участь у трудовій діяльності сприяє загальному розвитку дитини, та надає упевненості у власних силах.
Саме за допомогою трудових долручень ми розвиваємо у дітей таку базову якість особистості, як самостійність.
Самостійність - здатність покладатися на власні сили, не звертатися без потреби по допомогу до інших, діяти незалежно й ініціативно.
Під час виконаннятрудових доручень діти стають більш організованими, охайними, у них формується звичка до порядку, а головне -
реалізовується  потреба "Я сам".
У роботі з дітьми ми використовуємо такі прості і корисні правила:
•усе, що я можу, - зроблю сам;
•якщо я не вмію, то навчуся;
•умію сам - допоможу іншим.
Даючи дитині доручення дуже важливо показати, як правильно його виконати, і пояснити навіщо це потрібно. Поступово показ і навики замінюємо нагадуванням і контролем.
Для розвитку трудових умінь у дітей слід правильно добирати доручення.
Насамперед воно має бути посильним і разом з тим потребувати від дитини невеликого зусилля, щоб вона ставилась до доручення, як до важливої та серйозної справи.
У середній групі дітям пропонують складніші доручення.
Вимоги до дітей можуть ускладнюватися за рахунок:
•доручення складнішої справи;
•підвищення вимог до якості виконання доручення;
•більш самостійного виконання доручення та необхідності навчити інших.
В цьому віці одне з головних завдань - навчити дітей доводити розпочату справу до кінця. Часто для дітей це складно, бо їхня вольова сфера ще недостатньо розвинута. У таких випадках ми намагаємося підтримати дитину.
У старшій групі вже використовуємо доручення, триваліші у часі. Це складні доручення, які містять і організаційні справи, що сприяють вихованню у дитини вміння розподілити свій час, прийняти рішення, простежити за працею інших.
Для того, щоб виконати трудове доручення, навіть найпростіше, дитина має уявити, з чого вона почне, що робитиме потім - адже у будь-якій справі є внутрішня логіка, згідно з якою й треба складати план дій. Власне, вміння планувати свою дільність - один з найважливіших показників розвитку дитини. Тому ми цілеспрямовано вчимо цьому своїх вихованців.
Варто пам'ятати, що дитина працюватиме охче лише тоді, коли розумітиме, що її праця потрібна.
З дорослішанням дошкільників мипоступово ускладнюємо доручення для них за змістом роботи, вимогами до самостійності та самоорганізованості. Ми приділяємо достатню увагу організації спільної трудової діяльності, скажімо, таким калективним дорученням, як прибирання групової кімнати, ділянки, робота на городі, квітнику.
Значення оцінки у формуванні трудових навичок.
Ставлення дітей до трудових доручень значною мірою залежить від характеру, педагогічної оцінки, яку дає дорослий. Правильна педагогічна оцінка може посилювати пачуття радості в разі успіху і послабити негативні емоції при невдачі.
Для того, щоб словесні оцінки залишались стимулом, їх потрібно урізноманітнювати. Іє цією метою ми використовуємо народні прислів'я та прикзки.
У ході оволодіння дітьми новими трудовими навичками звертаємо їхню увагу на те, що вміння самі собою не з'являються.