ЧАРІВНА СКРИНЬКА (конспект заняття для дітей середньої групи з використанням методики К.Орфа)

31 января 2017 - Администратор

       Мета. Розширювати знання дітей щодо різноманітності музичних звуків. Ввести в активний словник дітей поняття «металеві звуки». Познайомити з мета¬левими речами, інструментами та засобами гри на них. Вчити розрізняти та називати темп і характерні риси музичного твору. Закріплювати вміння ритмічно рухатися під музику, виконуючи танок з атрибутами. Прищеплювати уміння відтворювати зміст художнього твору в активній мовленнєвій та музичній діяльності; розвивати темброво-ритмічний та інтонаційний слух;виховувати естетичне сприймання навколишнього.
        Обладнання. Музична скринька; стіл із металевими музичними інструментами: металофон, дзвоник, бубон; стіл із мета¬левими речами: каструлі, кришки, ключі, металеві палички, дитячі відерця; фланелограф.
        Репертуар. «Музична скринька» С. Майкапар; «Вправа із дзвониками» муз. Т. Вількорейської; мовленнєва гра «Хмара» із шотландської нар. поезії; пісня «Осінь» муз І. Кішко, сл. Т. Волгіної; «Танок з бубнами» укр. нар. мелодія, обробка М. Вериківського; посудний оркестр «Веселий дідусь» Д. Хармса.

Хід заняття
(Діти під музику заходять до залу).
Вихователь. Діти, пригадуєте, ми з ва¬ми подорожували всесвітом музичних звуків? Що нам на згадку залишила маленька Звуковинка?
(Вихователь показує дітям музичну скриньку).
Вихователь. Музична скринька —наш друг чарівний,
У всесвіт звуків відкриє шлях зоряний.
Давайте швидше відкриємо скриньку,
У гості покличемо ми Звуковику
(Вихователь відкриває музичну скриньку, і звучить п'єса С. Майкапара Музична скринька» у виконанні музичного керівника}.
Слухання. «Музична скринька» муз. . Майкапара. 
Під останні акорди музичного твору заходить Звуковинка
Звуковинка. До вас я знову завітала І рада дуже дітвора,
Що звуки скриньки зазвучали, 
І нам у подорож пора. 
Скринька таємницями і звуками повна. 
Музичні всі секрети відкриє нам вона.
Музкерівник. Сьогодні ви почули чарівну музику, яку написав дитячий композитор Самуїл Моісеєвич Майкапар. Називається вона «Музична скринька».
Звуковинка. Музична скринька — це механічний музичний інструмент, який починає звучати, коли його відкривають. У музичній скриньці ховається чарівна мелодія, яка повторюється декілька раз. Давайте ми з вами ще раз послухаємо цю мелодію.
(Повторне слухання, після якого діти аналізують характер твору).
Звуковинка.Скринька наша відчиняйся,                                                                                                                                                                                                 Відчиняйся, чарівна, 
Таємниці, гарний настрій                                                                                                                                                                                                                           Подарує нам вона
Вихователь. Діти, давайте з вами зазирнемо в музичну скриньку і подивимося, які звуки в ній живуть..
(Діти проходять у іншу частину за-пу, де розташовані столи з металевими речами та інструментами).
Звуковинка (вірш супроводжується юказом речей та інструментів).
В скриньці нашій ціле місто, 
Назвемо його Дінь-день.
Звукам зручно тут, не тісно,
Вони співають цілий день.
А в середині, погляньте, 
Молоточки, дзвоник, спиці 
Живуть разом, як сестриці. 
Металофони дружно б'ють, 
Чарівні звуки видають. 
Звуковинка. Найменші мешканці країни металевих звуків 
Дінь-день, як квіти називаються, чудовим дзвоном за¬ливаються. Що це? Так — це маленькі дзвоники. Давайте привітаємось із ними. 
(«Вправа із дзвониками» муз. Т. Вількорейської).
Звуковинка. В чарівній скриньці живуть ще ось такі мешканці  (показ металофону). Звуть їх металофони. Вони складаються з металевих пластинок різної величини, що мають певну висоту звучання. Грають на металофоні спеціальними паличками-молоточками. Ось так (показує).У металофона дзвінкий звук і не схожий він на стук. Розповім вам казку я Про маленьке жабеня. 
(Звуковинка розповідає казку, вихователь викладає сюжет на фланелографі, а музичний керівник грає на металофоні).
Казка «Маленьке жабеня» 
Одного ранку маленьке жабеня на ім'я Квак прокинулося і визирнуло з води. Воно побачило, що небо покрите сірими хмарками.
Мовленнєва гра «Хмара» 
(супро¬воджується «звучними жестами») 
Хмара по небу пливла, відра повні принесла. 
Хмара брязнула потому, прокотився гуркіт грому. 
Подув вітер і біля Квака впав жовтий листочок. 
Квак зрозумів — наступила осінь. 
Йому стало дуже сумно, і жабенятко заспівало осінню пісню.
Звуковинка і діти співають пісню «Осінь» муз. І. Кішко, сл. Т. Волгіної. 
(Музкерівник грає на металофоні). 
Раптом на Квака крапля впала: дінь-дон,
По водичці пострибала: дінь-дон, 
А за нею — сто краплинок:дінь-дон, дінь-дінь-дон, 
Сто малесеньких перлинок: дінь-дон, дінь-дінь-дон, 
Дощик сильний припустив: дінь-дон, дінь-дінь-дон, 
Гуляти Квака не пустив: дінь-дон, дінь-дінь-дон. 
Вихователь. Діти, за допомогою якого інструменту ми вам розповіли казку? (Відповіді дітей).
Музкерівник. А зараз відгадайте загадку:
Можу голосно і тихо
Я заграти для малят.
Ти трусни мене легенько —
Бубонці враз задзвенять.
А захочеш грім почути, —
То сильніше в мене гупай.
(Бубон)
У нашій чарівній скриньці є ось такі веселі бубни. 
Давайте з ними потанцюємо.
(Виконують «Танок з бубнами» укр. нар. мелодія, обробка М. Вериківського).
Звуковинка. Діти, крім музичних інструментів, які видають металеві звуки, існують ще речі, які теж можуть співати металевим голосом. Як ви гадаєте, де можна їх зустріти? (Відповіді дітей).
Давайте заплющимо очі і чарівна скринька перенесе нас з міста Дінь-День в Країну побутових металевих речей.
(Діти заплющують очі, звучить музичний твір С. Майкапара «Музична скринька». Вихователь знімає покривало з столу, на якому розташовані металевий посуд та речі: ложки, каструлі, кришки з каструль, саморобні бубонці з металевих кришок від пляшок, металеві палички тощо).
Вихователь. Діти, подивіться, чи знайомі вам ці речі? Що це? А це? Як ви гадаєте, можна на них грати? Давайте спробуємо.
(При необхідності вихователь пока¬зує способи гри на посуді. Діти беруть по одній речі, сідають в коло і викону¬ють на своєму «інструменті» тільки по одному звуку «ланцюжком»).
(Вихователь пропонує дітям разом пограти у веселий металевий ор¬кестр).
Звуковинка. Я оркестром диригую,
Музикантами керую.
Ось вам знак — рука моя.
Покажу все чітко я.
Як змахну, хай знає кожний:
Починати грати можна. 
Посудний оркестр «Веселий дідусь» Д. Хармса
Жив та був собі дідусь
Маленького зросту,
І сміявся він завжди
Дуже-дуже просто:
Ха-ха-ха (саморобні бубонці з металевих кришок)
та хе-хе-хе, (ложками по каструлі)
хі-хі-хі (металевими паличками по відерцях)
та бух-бух. (двома кришками)
бу-бу-бу (ложками одна об одну)
та бе-бе-бе, (ударяти кришкою об чайник)
дінь-дінь-дінь (металевою паличкою об паличку)
та трюх-трюх. (стукають усі разом). 
Звуковинка. З вами весело, малята,
Та мені іти вже час.
Прощавайте, прощавайте
Рада була бачить вас.