Адаптація дітей раннього віку до умов дошкільного закладу (поради психолога)
Адаптація дітей раннього віку до умов дошкільного закладу (поради психолога) Адаптація - процес призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному, психологічному, соціальному. Пристосування організму до нових умов, до нового режиму супроводжується, як правило, зміною поведінкових реакцій дитини, розладом сну, апетиту. Проте адаптація у різних дітей відбувається по-різному, відбувається по-різному, відповідно до віку, типу вищої нервової діяльності, стану здоров”я, стилю виховання в сім"ї, емоційної залежності від матері. Входячи з цього, виділяють три групи дітей за характером пристосування до нових умов життя.
Перша група —ті, для кого процес адаптації легкий та безболісний. Такі діти комунікабельні, самостійні. Спілкування батьків із дитиною доброзичливе.
Друга група - малюки, які адаптуються повільніше й важче. Поведінка нестала. Періоди зацікавлення грою змінюються періодами байдужості й вередування. Бракує довіри у ставленні до вихователів, інших дітей. Навички гри та спілкування розвинені недостатньо. Малоініціативні, менш самостійні, дещо можуть робити самі, але здебільшого залежать від дорослого. З боку батьків простежуються нестабільність у спілкуванні: доброзичливі, привітні звертання змінюються на крик, погрози або зменшення вимог.
Третя група - діти, які важко пристосовуються до нового для себе побуту. Зазвичай, несамостійні. Швидко втомлюються, ігрові навички несформовані. У досвіді таких дітей - прояви авторитарності. Жорстокості ( або навпаки -зайвої поступливості) з боку дорослих, що спричиняє страх, недовіру до вихователя або повне ігнорування його й інших дітей. Сон апетит - погані, або відсутні зовсім. Вони часто хворіють, що іще більше уповільнює звикання до нового оточення і нових вимог.
Процес адаптації дитини, різної для кожної дитини тривалості у часі, має кілька основних етапів - фаз.
1. „Шторм" - на комплекс нових впливів усі системи організму дитини відповідають реакціями руху та значним напруженням. Зростає збудливість, тривожність, можливе збільшення агресивності або заглиблення у себе. Погані сон, апетит, настрій. Фізіологічна і психологічна буря триває від 2 -З днів до 1 - 2 місяці (у окремих дітей).
2. „Шторм ущухає" - період несталого пристосування, коли дитячій організм шукає оптимальних варіантів реакції на зовнішні впливи. Малюк і далі придивляється до нового оточення, робить спроби долучитися до спільної діяльності, стає активним зацікавленим, урівноваженим. Цей період триваліший, ніж перший: від 1 тижня до 2 - 3 місяців.
3. „Штиль" - етап відносно сталого пристосування. Організм віднаходить найсприятливіші варіанти реагування на нові умови життя, режим дня, спілкування. Зменшується хворобливість, стабілізується сон, апетит, настрій. Цей період триває 2 -Зтижнів до 6 місяців.
Хто ж допоможе малюкові з найменшими витратами для його фізичного і психічного стану увійти в нове життя? Так, саме ми - дорослі...
Тож допоможемо малюкові знайти своє гідне місце в дитсадку! Адаптація, тобто звикання, - явище двоїсте. Воно залежить однаковою мірою від мами з татом і від литини. Якщо дорослі впевнені, спокійні, доброзичливі - усе буде гаразд! Нервовість, неспокій передаються дітям, й адаптація ускладнюється.
Прийміть кілька практичних порад:
• Виробляйте свої ритуали прощання й зустрічі, „прикрашайте" їх особливими знаками;
• Пошийте „чарівну сумочку",заведіть коробочку з набором домашніх предметів: родинних фотографій, носовичків, а також інших дрібничок, які належать дорослим.Ці речі пов'язуватимуть дитину з відсутніми родичами;
• Принесіть 1-2 улюблених іграшки дитини, книжки, горщик тощо;
• Станьте спільником та пмічником вихователів ( проведіть ігри, поставте сценки-мініатюри. Розкажіть казки дітям усієї групи).
• Організуйте спільну стіну газету.
Щодня при зустрічі обіймайте малюка, покажіть, що ви радієте йому.
Повірте , надійде час, коли дитина з особливим смутком буде розлучатися зі своїм першим вихователем. І, ставши школярем, неодноразово прибіжить до свого дитсадка хоч на хвилинку.