Петрик П'яточкін та інші… або «Як допомогти емоційним дітям»
Петрик П'яточкін та інші…
або «Як допомогти емоційним дітям»
Цих дітей називають по-різному — гіперактивними, імпульсивними, розгальмованими.
Можна навести ще низку медичних діагнозів, що їм ставили впродовж усіх етапів розвитку дитячої психіатрії. Зараз експерти зупинилися на визначенні «гіперактивний розлад із дефіцитом уваги» (ГРДУ), синонім «гіперкінетичний розлад».
Але, зрештою, хіба суть у тих етикетках, які можна приліпити до цих малюків? Чи не значно важливішим є розуміння таких дітей — їхніх спільних особливостей і неповторних індивідуальностей, їхнього прагнення до зростання та самореалізації. Водночас потрібно знати й ті загрози та небезпеки, які можуть перешкодити їхньому повноцінному розвитку.
Ми повинні розуміти цих дітей, знати їхні особливості, щоб допомогти їм... Але насамперед, мабуть, маємо вірити в них, вірити, що вони, як і кожна дитина, приносять із собою в цей світ щось унікальне, важливе й цінне, що своїм життям вони покликані зробити світ кращим і щасливішим... А тому, щоб виконати свою місію, такі діти потребують любові й мудрого виховання, підтримки та допомоги з боку дорослих.
Мабуть усі бодай частково знайомі з цими дітьми завдяки хлопчикові з обкладинки книжки — відомому персонажеві дитячого мультфільму Петрикові П'яточкіну. У нього присутні типові ознаки цього розладу — він гіперактивний, перебуває у безперервному русі і, за словами виховательки з того ж мультфільму, «напевно, в цьому хлопчику, як у пухнастім зайчику, захована незвична стрибуча пружина». Саме через надмірну активність Петрик створює постійні проблеми навколо себе: він вибиває відро у сусідки, батьки мусять постійно його контролювати, щоб хлопчик кудись не втік, у садочку він усе перевертає і не піддається контролю та керуванню. У Петрика присутня й імпульсивність, типова для дітей з ГРДУ,— він, не думаючи, не озираючись, не зважаючи на небезпеку і порушуючи правила, перебігає вулицю. А ще — очевидні проблеми з увагою: хлопчик, захоплений грою, виховательку просто не чує.. Мультфільм блискуче точно вказує на те, що може допомогти Петрикові — мудрий педагогічний підхід, який базується на любові, терплячості, розумінні. Утім, на жаль, у житті зміни настають не так швидко, як у мультфільмі, і стають наслідком тривалого, послідовного виховання... У мультфільмі Петрик П'яточкін — позитивний персонаж, котрий викликає симпатію. І це правда: бо гіперактивні діти мають багато позитивних рис—вони, як і Петрик, часто бувають щирі, безпосередні, доброзичливі, енергійні. Утім, у їхній поведінці є й багато такого, що створює проблеми для оточуючих і для них самих. Саме через ці особливості поведінки такі діти часто стикаються з негативними реакціями інших, відторгненням, осудженням, нерозумінням.
Гіперактивність — органічне ураження мозку, а не, згідно з поширеними міфами, погане виховання, головним проявом якого є порушення здатності контролювати й регулювати свою поведінку, що виявляється моторною рухливістю, порушенням уваги та імпульсивністю. Судження про те, що ця активність є надмірною, робиться на основі її невідповідності до очікуваної в такій ситуації для дітей того ж віку та рівня інтелектуального розвитку.
Гіперактивність вказує на перевищення норми. Та кий діагноз ставлять неврологи, якщо його прояви спостерігаються протягом тривалого періоду в різних сферах життя дитини: вдома, у садочку, в лікарні. Вчасно проліковані діти до 12 років нічим не відрізняються від своїх однолітків.
Пам’ятка батькам гіперактивних дітей
Малюк не винен, що він такий «живчик», тому марно його сварити, карати, влаштовувати принизливі мовчазні бойкоти. Цим Ви досягнете лише зниження самооцінки, появу почуття провини, відчуття неправильності й неможливості догодити Вам.
Навчити дитину керувати собою – Ваше першочергове завдання. Контролювати власні емоції допоможуть «агресивні» ігри. Негативні емоції є в кожного, зокрема і у вашої дитини. Але мають бути певні обмеження, табу. Скажіть малюку: «Хочеш бити – бий, але не живих істот». Можна бити кийком по землі, кидати каміння там, де немає людей, тупотіти ногами. Дитині просто необхідно вивільнити енергію назовні, навчить її це робити.
У вихованні необхідно уникати двох крайностей – проявів надмірної м’якості та висування надто високих вимог. Не слід допускати вседозволеності : чітко роз’ясніть малюку правила поведінки в різних ситуаціях. Однак кількість заборон і обмежень варто звести до розумного мінімуму.
Дитину потрібно заохочувати в кожному випадку, коли їй вдалося довести розпочату справу до кінця. На прикладі відносно простих справ потрібно її навчити правильно розподіляти сили.
Необхідно оберігати дітей від перевтоми, пов’язаної з надлишковою кількістю вражень (телевізор, комп’ютер ), уникати місць із підвищеним скупченням людей (магазинів, ринків) тощо.
У деяких випадках зайва активність і збудливість малюка можуть бути результатом втоми або завищених вимог зі сторони батьків. У цьому випадку батькам варто бути менш вимогливими, намагатися знизити навантаження.
Рух – це життя. Недолік фізичної активності може стати причиною підвищеної збудливості. Не можна стримувати природну потребу дитини грати в галасливі ігри, веселитися, бігати, стрибати.