Показники готовності до шкільного навчання

27 сентября 2016 - Администратор
·        Соціально-психологічна готовність до школи:
- навчальна мотивація (хоче йти в школу; розуміє важливість і необхідність навчання; виявляє виражену цікавість до отримання нових знань);
- уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивна, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих);
- уміння прийняти навчальне завдання (уважно вислухати, за потребою уточнити завдання).
·        Розвиток шкільно-значущих психологічних функцій:
- розвиток дрібних м'язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями);
- просторова орієнтація, координація рухів (уміння правильно визначати вище - нижче, вперед - назад, зліва - справа);
- координація в системі очей - рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ, узор, фігуру - зорово сприймати на відстані (наприклад, з книг);
- розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінність різних предметів при порівнянні, уміння правильно об'єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками);
- розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин);
- розвиток довільної пам'яті (здібність до опосередкованого запам'ятовування: пов'язувати матеріал, що запам'ятовується з конкретним символом /слово - картинка або слово - ситуація).
·       Розвиток мовлення
- Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух.
- Уміння вживати різні частини мови точно по змісту.
- Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням.
- Уміння відповідати на питання і задавати їх.
- Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів.
Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок).
- Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам'ять, увага, інші інтелектуальні здібності).
 
З шести або з семи років потрібно віддавати дитину в 1 клас?
           Однозначно відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників, що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки дитина розвинена фізично, психічно, розумово, а також який стан здоров'я дитини, і залежатиме, з якого віку їй необхідно почати навчання в школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не приведуть до порушення її здоров'я.
           Нагадаємо, що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не тільки в першому класі.
           Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність:
- якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування;
- якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково, - це середній рівень планування;
- якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості.
          Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій:
- якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати, що у неї високий рівень контролю;
- якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю;
- якщо дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю.
Тест  готовності дітей до навчання у школі
1. Чи хоче  дитина йти до школи?
2. Чи приваблює  дитину в школі те, що вона там багато про що довідається і їй буде цікаво вчитися?
3. Чи може  дитина самостійно займатися якою-небудь справою, що вимагає зосередженості протягом 30 хвилин (наприклад, працювати з конструктором)?
4.  Дитина в присутності незнайомих почувається вільно, незакомлексовано?
5.  Дитина уміє складати за малюнком розповіді, не коротші п’яти речень?
6. Чи може вона розповісти напам’ять кілька віршів?
7. Чи вміє змінювати іменники за числами?
8.  Дитина вміє читати по складах або, що краще, цілими словами?
9. Чи вміє вона рахувати до десяти і у зворотньому порядку?
10. Може вирішувати прості задачі на віднімання або додавання одиниці?
11. Має тверду руку (упевнено тримає олівця тощо)?
12. Любить малювати й розфарбовувати картинки?
13. Чи може  дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
14. Може зібрати розрізаний малюнок із п’яти частин за одну хвилину?
15. Знає назви диких та домашніх тварин?
16. Може узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом “овочі” помідори, моркву, цибулю)?
17. Чи може  дитина працювати самостійно - малювати, збирати мозаїку тощо?
18. Може розуміти й точно виконувати словесні інструкції?
Результат тестування залежить від кількості позитивних відповідей (“Так”) на питання тесту.
Якщо їх:
15-18 балів - дитина цілком готова до школи;
10-14 балів - дитина багато чого вже вміє, та слід звернути увагу на зміст тих питань, на які ви відповіли “Ні”. Саме він підкаже вам, над чим необхідно попрацювати;
9 та менше балів - необхідно звернутися до спеціалістів, дитина потребує значної уваги й роботи з нею.